Visitekaartjes Zelf Maken : de 10 meest voorkomende blunders !
Je visitekaartje op de juiste manier (laten) maken is van groot belang voor de specifieke uitstraling van je zaak of de dienstverlening. Het zou in ideale omstandigheden een ideale marketing tool moeten zijn waardoor mensen je zich zullen blijven herinneren en waarmee ze contact met je kunnen opnemen wanneer ze nood hebben aan je producten of diensten.
Maar wanneer het ontwerp van je visitekaartje belabberd is, wanneer de belangrijke informatie in verband met hoe contact met je op te nemen in een onleesbaar lettertype is neergeschreven, of wanneer het kaartje in zijn geheel er onprofessioneel uitziet dan zal dit eerder contraproductief werken en is je kaartje bijgevolg zo goed als nutteloos.
Zorg ervoor dat je kaartje hard voor je gaat werken door zeker de 10 meest voorkomende fouten in verband met het maken van visitekaartjes te vermijden.
Een visitekaartje is een van de meest belangrijke en kostenefficiënte marketing gereedschappen die je kan gebruiken wanneer je zaken wil doen. Het helpt mensen om je zich te herinneren wanneer ze na een meeting naar huis gaan, en het geeft ze ook een manier om met jou in de toekomst contact op te nemen.
Toch is een visitekaartje helaas al te vaak een gemiste gelegenheid om goede indruk na te laten. Er bestaat een goede kans dat het uitzicht en de kwaliteit van je kaartje belabberd of onprofessioneel is, en vaak wordt het dan gewoon in de vuilbak gekieperd of raak het verloren.
Je moet echt geen professionele ontwerper zijn om op de proppen te komen met een goed uitziend en verzorgt visitekaartje met de nodige praktische informatie over je bedrijf of je dienstverlening. Je kan van je kaartje een efficiënte marketing tool maken door deze vaak voorkomende blunders te vermijden.
1. Een visitekaartje hebben dat niet opvalt tussen al de rest
De overgrote meerderheid van visitekaartjes die de ronde doen laten niet bepaald een grote indruk na en vaak zijn ze na verloop van tijd nog slechts een vage herinnering. Maar wanneer je iemand een kaartje kan geven dat er goed uitziet, geweldig aanvoelt en dat bovendien nog eens duidelijk definieert wat je precies doet, dan zullen jij en je kaartje niet snel vergeten worden en heb je je doel bereikt.
Er is vandaag absoluut geen excuus meer om nog langer op de proppen te komen met een weinig attractief en er niet professioneel uitziend visitekaartje. Er zijn vandaag de dag online heel wat software templates en voorbeelden van kaartjes voorhanden die je zeker kunnen helpen om de juiste beslissing te nemen van welke richting je met je visitekaartje zou moeten uitgaan.
Om je in dit oerwoud van voorbeelden voor gratis templates voor professionele visitekaartjes de weg te helpen neem je best even een kijkje op graphicriver.net . Daar kan je +15000 templates vinden voor een appel en een ei.
Hieronder een voorbeeld van hoe je jouw kaartje beter niet maakt 🙂
2. De presentatie van een ‘professioneel’ kaartje van slechte kwaliteit
Een goede kennis van mij drukte net zelf een aantal thuis gemaakte visitekaartjes af. Ze spendeerde zowat 5 euro aan een inkjet kit voor visitekaartjes om in totaal 150 kaartjes af te drukken. Aanvankelijk was ik bijzonder onder de indruk van haar visitekaartje.
Het gebruik van kleuren en fonts was geweldig en de lay-out was voor de ogen eveneens aangenaam om lezen. Tot ik het visitekaartje uiteindelijk ter hand nam. Het was vederlicht en ik kon de perforaties rond de druk die al begon af te bladeren letterlijk voelen.
Er scheen ook een fijn wit licht door de rode inkt van de naam van het bedrijf. Niet bepaald positieve reclame en qua uitstraling is dit ook niet je dat…
De les die je hier uit kan trekken is dat je niet mag gaan besparen wanneer het aankomt op je visitekaartje. Zo moet je zeker kiezen voor goed papier, een opdruk die tegen een druppeltje water kan, een ingebed (‘embossed’) logo, en een kaartje dat ook goed aanvoelt wanneer je het in je handen houdt om het te bekijken.
Een kaartje van slechte kwaliteit impliceert indirect een bedrijf dat producten en diensten van mindere kwaliteit levert en dat is net de indruk die je niet wilt bereiken. Eerder dan klanten aan te trekken, zal dit soort van kaartje mogelijke klanten die op zoek zijn naar een bedrijf of een dienst gaan afstoten.
3. Een kaartje maken dat er mysterieus uitziet
Kan een persoon die naar je kaartje kijken onmiddellijk zeggen wat voor product of dienst je eigenlijk verkoopt? Hoe intrigerend het ontwerp van je kaartje ook mag zijn, wanneer dit niet het geval is zal je wellicht weinig telefoontjes of doorverwijzingen van mogelijke klanten krijgen.
In aanvulling met deze opmerking kunnen we stellen dat je logo een zekere connectie moet hebben met wat je bedrijf precies doet of met wat je wil verkopen. Zoals bijvoorbeeld UPS (United Parcel Service) die meer dan 43 jaar lang een logo gebruikte waar een pakje met een strik er rond geknoopt bovenop een schild lag.
Interessant om trouwens de evolutie van hun logo te zien doorheen hun bestaan. Het pakje met de strik er rond hebben ze in 2003 toch maar laten vallen :
4. Niet voorzien in een ‘unique selling proposition’
Heel wat bedrijven slaan de bal mis wat betreft de gouden opportuniteit die een zakelijk visitekaartje kan bieden om te zorgen voor het bereiken van het volledige potentieel op het vlak van marketing. Je kaartje zou tenminste een bijzonder krachtige reden moeten aantonen waarom een potentiële klant met jou in zee zou gaan.
Om een concreet voorbeeld te geven, een bedrijf dat dienstverlening op het vlak van auto’s zou een slogan kunnen bevatten zoals bijvoorbeeld ‘volledig herstel van je wagen’ en ‘totale garantie op het werk’.
5. Kiezen voor een kaartje met buitensporige afmetingen
Het gezond verstand zegt ons dat we best kiezen voor de traditionele standaard afmetingen van 85 x 22 cm wanneer het gaat over een visitekaartje. Wanneer je kiest voor een groter (of veel kleiner) formaat, dan zal het misschien wel opvallen maar al te grote visitekaartjes passen bijvoorbeeld niet in een portefeuille en in de meeste kaarthoudertjes.
De kans is dan ook groot dat je kaartje gewoon in de papiermand zal belanden en dat is het laatste wat je wilt zien gebeuren.
6. Kiezen voor een te klein lettertype
Heb je een visitekaartje laten drukken waarvan het lettertype zodanig klein is dat je een vergrootglas nodig hebt om het te kunnen lezen? Lach maar niet, want het komt helaas al te vaak voor. Wanneer je kiest voor een kleiner lettertype kan je misschien meer informatie op je kaartje samenproppen, maar wat heeft het voor nut wanneer mensen het niet kunnen lezen?
Je moet er ook rekening mee houden dat heel veel oudere mensen nood hebben aan een leesbril. Het is dan ook een in de wind te slaan raad om qua lettertype niet kleiner te gaan dan een grootte van zeven tot zeker acht punten.
De puntgrootte van je naam mag zelfs wat groter zijn, bijvoorbeeld een grootte van negen punt, wanneer het gaat om de naam van het bedrijf zal men in de praktijk doorgaans kiezen voor een grootte van 12 tot zowat 15 punt.
7. Een rommelig visitekaartje
Een aantrekkelijk visitekaartje zal zeker niet de inhoud van een roman bevatten. Teveel tekst en andere informatie op je visitekaartje ziet er druk uit en vooral hoogst onprofessioneel. Basisregel nummer één wanneer je een visitekaartje laat maken: less is more…
Maak de informatie die erop komt zo beknopt mogelijk en weerhoud alleen datgene wat echt van belang is voor iemand om je naam, bedrijfsnaam, wat je doet, en waarom ze op jouw diensten een beroep zouden moeten doen te onthouden.
Zorg er zeker voor dat je contactinformatie duidelijk aanwezig en leesbaar is !
8. Onoordeelkundig of een onvoldoende gebruik van kleur
Zorg voor wat extra piment op je visitekaartje door gebruik te maken van de juiste kleuraccenten zonder nu ook weer te gaan overdrijven. Je zal versteld staan wat voor een verschil dit kan maken wat de uitstraling en de weerklank van je visitekaartje betreft.
Het kan nooit kwaad om naar enkele voorbeelden te kijken. Net zoals restaurateurs graag gebruik maken van de kleur rood omdat deze een erg aantrekkelijke & warme kwaliteit heeft, kan het zorgvuldig overwogen gebruik van rood op een visitekaartje qua visuele aspect bijzonder aantrekkelijk op je mogelijke klant overkomen.
Vermijd in ieder geval de vaak voorkomende vergissing om in grijs te gaan drukken op een witte achtergrond. Dit lijkt op het eerste zicht misschien mooi, maar onvoldoende contrast en de druk is ook moeilijk om te lezen.
Maak anderzijds nu ook weer niet de vergissing om bij het creëren van je visitekaartje een overdaad van kleuren te gebruiken. Teveel kleuren die niet complementair zijn met elkaar zullen je kaartje een erg druk uitzicht geven en dit zal net het tegenovergestelde effect hebben en de focus (en belangrijke informatie die moet gezien worden) wegnemen.
9. Vergeten van je e-mail adres en je website
Hou er rekening mee dat mensen liever gebruik maken van e-mail in plaats, zoals vroeger, dan te telefoneren.
Voor de hand liggend is dat ze dan op zoek gaan naar je website om meer over je te lezen. Ze zullen ook wellicht verder op onderzoek gaan naar je aanwezigheid op de sociale media en naar de commentaren die je hier zelf hebt nagelaten of die anderen over je hebben geschreven.
Wanneer je vergeet om je e-mailadres en website op je kaartje te vermelden, dan kan dit er toe leiden dat je mogelijk een aantal zakelijke kansen mist en dat is uiteraard niet de bedoeling van je visitekaartje.
10. Niet uitdelen ervan
Stel, je hebt een prachtig ontworpen visitekaartje op het juiste papier. Maar wat is het nut van een volledige doos met prachtige kaartjes op je bureau te hebben staan wanneer ze daar maar enkel liggen om stof te vergaren? Dat is jammer van de kosten en de moeite die je gedaan hebt en je bereikt er niks mee.
Het zou voor jou en voor je bedrijf of je diensten die je wenst te promoten beter zijn om te denken aan het al oude maar steeds geldige axioma: “gebruik ze of gooi ze weg”. Het enige wat je te verliezen hebt zijn mogelijke contacten en contracten, en daar is het bij visitekaartjes uiteindelijk toch om te doen.
Het is dus van groot belang je kaartjes ook te gaan verdelen, want wanneer ze in je schuif blijven liggen heb je er niets aan. Zorg er dan ook voor dat elke keer dat je de deur uitgaat je ook steeds een voldoende naamkaartjes bij je hebt.
Aarzel niet om ze ook daadwerkelijk uit te delen van zodra je ook maar enige kans ziet zonder natuurlijk opdringerig te zijn, want dat kan dan weer net contraproductief werken. En wanneer je toch bezig bent met kaartjes uit te delen, wees dan niet gierig en geven gerust meer dan eentje.
Plaats ook een woordje uitleg over wat je precies doet, en nodig mensen aan wie je een kaartje geeft uit om de extra kaartjes te bezorgen aan andere mensen uit hun omgeving die misschien ook geïnteresseerd zijn in je bedrijf in de dienstverlening je kan aanbieden.
Dit lijkt misschien overbodig werk zonder veel kans op resultaat, maar je zou wel eens aangenaam verrast kunnen zijn wanneer je merkt hoe vaak dit kan leiden tot een effectieve verkoop.
No comments