Interview: Konstruktiv

28 juli 2013
Bert

Printfreak kreeg de kans om een interview af te nemen en te achterhalen wat Konstruktiv drijft.

Konstruktiv is een designbedrijf met aan het hoofd Jean-Michel Verbeeck. Hij heeft jaren ervaring in grafische design, 3D design, productvisualisatie, brand building … Konstruktiv is gekend om zijn speelse, minimalistische en soms surrealistische aanpak.

fb

 

1. Wat was uw laatste design project?

Konstruktiv heeft net 2 projecten afgerond. Het eerste project is een total branding campagne voor Hello Play, een elektronisch muziekplatform door Hello bank en BNP Paribas Fortis.
In dit project hebben we dit nieuw concept verzorgt van speelse 3D graphics, een promo animatie en specifieke social media designs voor Facebook, Twitter en Instagram.
Dit alles in een jong en hip jasje voor een specifieke doelgroep.

graphic1_helloplay

Het tweede project is voor Nike en is net gelanceerd. Dit project zette Nike in Portland, Oregon op. De opdracht was om t-shirts met designs te maken voor Lebron James met oog op het basketbal publiek. Met als naam ‘Justnet’ hebben we de opbouw van een basketbalnet in 3D opnieuw vorm gegeven en de bekende Nike swoosh in het net gevlochten.

575d7e94ce7280c31f861fc676d611df

2. Wat karakteriseert een goede designer?

Een eeuwige honger naar problemen oplossen, creatief gemotiveerd zijn, innovatief te werk gaan, goed kunnen communiceren met de klanten en de wensen van de klant kunnen vertalen naar een product die eigen is aan je stijl, maar ook eigen is aan die van de klant.

Het belangrijkste bij een designer is eigen blijven aan jezelf. Vaak kom je klanten tegen met een bepaalde visie over hun bestelling. Op zo’n momenten moet je sterk zijn en ook je eigen stempel durven drukken op een project. Als je dit correct uitvoert, creëer je een persoonlijke stijl waarvoor klanten zullen terugkomen. Dat is wat een goede designer distingeert van een gemiddelde designer: karakter en persoonlijkheid.

Durf ook ‘nee’ te zeggen tegen een klant. Het is je volste recht als designer en dit zal ook bijdragen tot uitbreiding van jouw eigen persoonlijke stijl en portfolio. Daarenboven zadel je jezelf niet op met onnodige projecten waar je niet 100% achterstaat. Eerlijkheid naar jezelf toe en naar de klant is belangrijk. Op lange termijn zal dit ervoor zorgen dat mensen je respecteren als een ‘goede designer’.

De dag van vandaag heeft een designer een ruim assortiment aan services. Specialiseren gebeurt pas later of je moet meteen de grote prijs winnen en dat grote contract kunnen tekenen. Meer en meer designers en design studios profileren zich als multidisciplinair en ook wij, Konstruktiv, zijn multidisciplinair. Cross-over design is een must als creatieve studio. Op die manier kan de klant alles op één adres bestellen en heb je ook volledige controle over het project.

Naast multidisciplinair zijn, moet je echt houden van wat je doet en dit op dagelijkse basis (wat geldt voor elk beroep). Voor ons voelt het aan alsof we niet één dag op het jaar moeten werken, we hebben er plezier in, pakken alles professioneel aan, maar bekijken het eerder als een creatieve speeltuin waar er ruimte is voor plezier en ontdekking. In plezier en liefde voor je beroep ontstaan de mooiste creaties en zowel de buitenwereld als de klanten zullen deze positieve vibes oppikken en willen samenwerken met de designer.

3. Vaak worden bij bepaalde projecten toch enkele richtlijnen (en beperkingen) opgelegd, hoe gaat u daarmee om en beperkt het uw creativiteit?

Vaak worden we met richtlijnen geconfronteerd. Hoe groter de klanten of artiesten waarmee we samenwerken, des te meer richtlijnen er aan te pas komen. Klanten zoals MTV of BMW hebben strikte regels over hun branding, logo plaatsing en typografie, maar dit respecteren we ook voor 100%. Branding, imago en richtlijnen zijn heel belangrijk en dit mag niet gezien worden als een beperking voor de creativiteit maar eerder als een fundering waarop je je creativiteit kunt los laten gaan.

Natuurlijk willen we uit elk project het maximum halen en keuren klanten vaak ideeën of pitch voorstellen meteen af, maar dat is het plezier van een designer. Binnen het onderzoek dat je doet maak je persoonlijk vooruitgang. Of het volledige project goedgekeurd is of net gelimiteerd is, je maakt steeds een sprong vooruit binnen je creatieve workflow. Een positieve kijk op deze beperkingen is een noodzaak. Je moet hier flexibel in zijn en vaak kunnen relativeren.

Pitch voorstellen die worden afgekeurd, gaan ook niet meteen de prullenmand in, als er een rustige periode aanbreekt storten we ons terug volledig op die voorstellen en werken deze opnieuw uit. Deze komen dan ook in onze portfolio te staan als ‘persoonlijk werk’. Voor ons is een idee nooit een slecht idee, je moet er gewoon de correcte persoon voor vinden. Smaken verschillen maar als het je eigen stijl is, gooi het dan toch maar online.

m24. Wat typeert uw designs? Wat onderscheidt u van de concurrenten?

We proberen bij Konstruktiv steeds voor het abstracte, minimalistische en tegelijkertijd surrealistische te gaan. Het moet alleszins uniek zijn, kwaliteit en karakter bezitten. Binnen ons werk nemen geometrie en architectuur een belangrijke rol in. Daarnaast zijn innovatieve technieken en goede vakkennis een absolute must. Onze ontwerpen verkennen ook steeds de strijd tussen het fysieke en digitale en dit vaak met een spirituele benadering.

We zijn niet actief bezig met ons te onderscheiden van de concurrenten, maar onbewust maak je een onderscheid als je achter je eigen ding staat en consistent je eigen stijl gebruikt. Elke designer is uniek en we werken ook vaak samen met onze ‘concurrenten’ om meer dat familie gevoel te creëren binnen de designerwereld. Leren moet je dagelijks doen, maar met meer mensen gaat deze curve vaak sneller. We proberen zoveel mogelijk mensen, in de mate van het mogelijke, te betrekken bij projecten. We zoeken ook naar samenwerkingen met internationale designstudios.

Het is moeilijk vast te stellen wat ons nu net onderscheidt. Ik denk door onze benadering ten opzichte van de term concurrentie dat het ons al voldoende differentieert van andere ondernemingen. We focussen ons meer op het dagelijks creëren van unieke ontwerpen dan dat we bezig zijn met wat de concurrentie aan het doen is. Een goede focus en goed perspectief is onze sleutel naar onderscheiding en zoals eerder gezegd reflecteert dit onze ontwerpen. De klant zal dit opmerken en hieruit zullen samenwerkingen volgen.

test9

5. Welke tips zou je aan een andere designer meegeven?

Ik denk dat ik ondertussen al veel tips gegeven heb. Iets wat ik als Creative Director heel graag doe is creatieve mensen stimuleren, advies geven en mensen een hart onder de riem steken.
Voor jonge designers en studenten wil ik adviseren meteen hun werk online te plaatsen. Voor mij persoonlijk heeft dit wonderen gedaan terwijl collega’s nog zaten te twijfelen over de kwaliteit van hun werk. Kwaliteit is inderdaad een moeilijke kwestie, maar het is belangrijk te begrijpen dat dat design uit jouw hand is gekomen en dat elke hand uniek is.

Zoals elk handschrift is elk design uniek en voor elk uniek design is er een klant. Laat de wereld zien wie je bent en wacht niet totdat je afgestudeerd bent of tot het moment dat je denkt nu is mijn werk pas klaar om te tonen. Mensen zien graag jouw persoonlijk proces. Jouw verhaal als artiest is belangrijk, laat zien wat je doet, vanwaar je gekomen bent en wat je stijl is. Gebruik hiervoor alle moderne tools die beschikbaar zijn: social media kanalen, een eigen website, een blog met making off processen … Knallen maar!

Als je kiest voor voor het beroep designer, moet je daar ook voor de volle 100% gaan. Er bestaat niet zoiets als een halve designer, een halve minister of een halve bakker. Leef en beleef design ten volste, volg workshops, bezoek andere creatieve studios, ga elke tutorial op het internet af, ga naar design evenementen, vul de boekenkast met inspiratievolle boeken en magazines. Probeer jezelf dagelijks uit te dagen om iets nieuws te leren of te creëren. Sinds een paar jaar is de trend onder designers om zichzelf voor 365 dagen uit te dagen om dagelijks een design te maken, stay on your game. De wereld en de technologie gaat snel, maar hier bij blijven stilstaan zal je niet verder helpen. Doorheen ups & downs raadpleeg je je innerlijke kracht en bijt je door tot aan het einddoel.

Een opmerking die ik als jonge designer vaak kreeg was dat ik teveel deed, er is nooit zoiets als teveel doen of willen doen. Probeer design dagelijks opnieuw uit te vinden, breng hier film, fotografie, druktechnieken, graffiti, knutselprojecten, digitale media onder. Mix het allemaal door elkaar en kom tot een nieuwe creatieve conclusie. Jezelf vastpinnen op 1 medium kan absoluut. Vele talenten hebben al groot succes geboekt door zichzelf te specialiseren, maar niet iedereen kan van dit geluk spreken. Daarom is het enorm belangrijk dat je verschillende mediums verkent en je je groeicurve versnelt.

6. Hoe zou u uw stijl van designs beschrijven?

Een vraag die ik me dagelijks stel. Soms is het minimalistisch en kleurloos, andere dagen is het expressief en haast surrealistisch boordevol kleuren. Het leven inspireert de designs, de mood van het moment heeft een impact op het resultaat en dat is het mooie eraan. Ik pin mezelf niet vast op één stijl, het gebeurt allemaal heel organisch en op gevoel. In elk design tracht ik wel balans te creëren, de compositie moet steeds een evenwicht bezitten in bepaalde grids. Op dat gebied kan ik de stijl wel omschrijven als strakke designs die op elkaar en binnen elkaar zijn afgelijnd.

Ook moet je als creatieve studio bepaalde trends binnen marketing, fashion, design en architectuur volgen en dit op aanvraag van klanten. Dit heeft automatisch weer een impact op het persoonlijk werk en zo blijft de stijl organisch vloeien en zich ontwikkelen. Als je jezelf niet meteen een stijl oplegt of een term op je designs plakt, dan limiteer je jezelf niet en wordt je eerder als uniek beschouwd. Laten we zo stellen dat onze stijl binnen Konstruktiv multidisciplinair is en we trachten zo innovatief mogelijk te zijn.

7. Bij wie moeten we zeker ook eens aankloppen voor een interview en waarom?

België heeft een prachtig ecosysteem op het gebied van design en ontwerpen. Ik kan hier een hele lijst opsommen van designers en studios die geweldige projecten aan het realiseren zijn, maar hier zijn enkele die me nu meteen binnenschieten:

1. Coming soon zijn de guru’s van het vertalen van digitale media naar
do it yourself projecten

p18l0uj60ertqepiqoo14vp11cl1k

2. Toykyo is massa’s funtime binnen graphic design

3. Rik Grafiek is een held in branding design

4. Musketon een illustrator die heel de wereld aan het veroveren is

5. Tom hemeryk van Visualart is een specialist op gebied van visuele live producties

6. Franky claeys heeft de beste humor in graphic design land en werkt met topartiesten zoals Justin Timberlake en de Foo Fighters

7. Studio kuurjeus uit Antwerpen maken heel leuke knutselprojecten

8. Louise Mertens & Stephanie Lopes Simoes maken knappe fashion collages

9. Supermachine zijn de hippe marketeers uit Gent

10. Plastik goodies is een opkomende studio uit Antwerpen

11. Gijs Dries heeft een eigen kledinglijn Mostly genaamd

12. Gisteren heb ik Frank Agterberg mogen ontmoeten die heel knappe projecten neerzet voor Levis, Adidas …

En ik kan zo wel blijven doorgaan. Veel creatieve energie in België en zo hoort het!

Konstruktiv

Twitter

Facebook

Instagram

Tumblr

Behance

Vimeo

No comments

You must be logged in to post a comment.