Het belang van een flyer om je boodschap te verkondigen
Laten we wel wezen, niet alle flyers zijn bepaald memorabel te noemen en in de praktijk is het zo dat heel wat ontwerpers, en zeker zij die dozijnen flyers aan de lopende band maken, alleen maar een foto uit een beeldbank kiezen, ze op een leeg doek gaan plakken en dan wat lijnen tekst in schreeuwerige kleuren toevoegen en klaar is kees.
Jammer genoeg is dit een conventioneel proces en zullen de meeste potentiële lezers zelfs niet meer naar deze flyers kijken.
Om er toch voor te zorgen dat je flyer op de lezer aantrekkelijk overkomt, moet je er voor zorgen dat je visuals fris blijven en moet je zoeken naar een eigen originele stijl die het klassieke knip- en plakwerk overstijgt.
Wanneer je niet goed weet hoe je er aan moet beginnen, zal onze gids je een aantal fijne ideeën geven om je op het juiste pad te plaatsen zodat je je eigen weg kunt gaan en je eigen creativiteit de vrije loop te laten.
1. Het vinden van inspiratie
Het werk van anderen bekijken, uiteraard zonder te gaan stelen, kan hoe dan ook bijzonder nuttig zijn. Op die manier kan je niet alleen zelf met eigen ogen zien wat niet werkt wanneer je naar een flyer kijkt met de ogen van een externe persoon, maar je kan zeker ideeën opdoen die je naar je eigen inzichten kunt bewerken en als het ware opnieuw uitvinden.
2. Templates kunnen een goede start bieden
Een template kan je helpen om het creatieve proces te versnellen, maar doorgaans kan je ze niet zomaar gebruiken zoals je ze vindt. Tenzij je het natuurlijk niet erg vindt dat er nog honderden, misschien zelfs duizenden flyers de ronde doen die er exact zoals de jouwe zullen uitzien en dat jouw flyer dus niet zal opvallen.
Een template kan je een beter begrip geven van lay-out, het correct plaatsen van de diverse specifieke elementen van je flyer en andere technische specificaties.
Om de beste template te vinden die geschikt is voor het ontwerp van je flyer, kan je misschien de reviews van andere gebruikers nakijken.
Lege templates zijn de beste keuze wanneer je op zoek bent naar een algemene referentie die je zelf kunt invullen met je beelden, je woorden en je creativiteit.
Eén van de grootste sites waar je flyer (PSD) templates voor een spreekwoordelijk appel & ei kan kopen is graphicriver.
3. Het belang van het juiste kleurgebruik
Flyers met veel kleuren zullen de aandacht van het publiek zeker weten te trekken. Maak gebruik van kleuren om beter met de mensen te communiceren. Een stijlvol kleurenschema is niet alleen een kwestie van je eigen persoonlijke smaak en voorkeur, maar eveneens een kwestie van een goed design.
Uitgesproken kleuren zullen best werken wanneer je bepaalde activiteiten wil promoten in verband met entertainment en kunst. Wanneer je producten of diensten wil onder de aandacht brengen die vooral een jong publiek zullen aanspreken, dan zullen uitgesproken poppy kleuren zeker de voorkeur verdienen.
Zelfs wanneer je op zoek bent naar eerder strak en sober design om de look van je bedrijf naar voor te brengen en wanneer je mikt op een eerder oudere leeftijdsgroep, dan zal het juiste gebruik van kleuren een groot verschil kunnen maken.
Hoe dan ook moeten de kleuren waar je voor kiest bij het ontwerpen van je folder tegemoetkomen aan de verwachtingen van je potentieel publiek, en een weerspiegeling bieden van de stijl van je zaak en van de diensten die je wil aanbieden.
Verschillende tools kunnen je helpen om te komen tot strakke en juiste combinatie van kleuren zoals onder meer Adobe Kuler en Color Scheme Designer. Laat je hier door zeker inspireren!
4. Moderne, coole graphics helpen je flyer in het oog springen
Wanneer je beelden selecteert, moet je onduidelijke beelden vermijden en al het op zoek gaan naar materiaal van hoge kwaliteit.
Maak gebruik van effecten om de grafische elementen te versterken, maar zorg er ook voor dat het geheel steeds smaakvol blijft en het niet overdreven gaat worden. Het zomaar gebruik maken van allerlei vreemde hoeken, flikkerende toestanden, stroken en andere grafische elementen mag misschien een leuke manier van spelen zijn, maar het gevaar is dat je flyer er eerder als een zootje uitziet en dat de kijker hierdoor in verwarring wordt gebracht.
Het juiste lettertype is van belang om de grafische elementen van de flyer te ondersteunen. Kinderachtige lettertypes zoals het beruchte Comics Sans zijn eerder een afknapper, dus blijf hier in godsnaam ver vandaan.
Grafische elementen vormen de eerste aantrekkingskracht van een flyer en het is dan ook de moeite waard om er extra zorgvuldig mee om te springen. Kies voor de beste elementen waarmee je op de proppen kunt komen om zo de onverdeelde aandacht van de kijker te weten trekken.
5. Draag steeds zorg voor de details
Het klinkt misschien logisch dat kleine details verwaarloosbaar kunnen lijken. Toch kunnen details gezien in de juiste context net voor een groot verschil in het eindresultaat zorgen en dat betekent dat je ze niet over het hoofd mag zien.
Amateurontwerpers zijn vaak enkel bezig met het grote totaalbeeld van een ontwerp. De professionelen weten dan weer dat zelfs een element dat onbeduidend detail lijkt te zijn een ongelooflijke impact op de appreciatie van de kijker naar je ontwerp kan hebben.
Uitlijnen van de tekst, de spatiëring tussen de letters, een correcte spelling, onvoldoende goede kwaliteit van de beelden, het juiste beheer van de kleuren, al deze dingen samen maar ook elk apart zijn ze van het allergrootste belang voor de uitstraling van je flyer.
Ga dus zeker niet de fout ze te onderschatten, en trek er ook altijd voldoende tijd voor uit om elk element nog eens dubbel te checken en dan voor alle zekerheid nog eens vooraleer je overgaat tot het doorgeven van je printopdracht aan de drukker.
Een goede fris ogende flyer, is er een beter alternatief?
Het kan erg verleidelijk zijn om je folder te snel mogelijk te maken, zeker wanneer je nog een beginner bent en je bezig bent met het ontwerp van je allereerste flyer.
Gemakkelijke oplossingen en het gebruik maken van shortcuts kunnen je zeker op de weg helpen, maar doe steeds de nodige inspanningen om met je werk nog een stap verder te kunnen zetten.
Niet alleen zal je op die manier voldoende kennis te vergaren die je zeker kan meedragen om bij een volgend project een nog betere resultaten bekomen, maar het zal ook zorgen voor het nalaten van een sterkere impressie op je klanten, zowel oude als potentieel nieuwe klanten.
No comments