LOGO design: DO’s and DON’ts
Een logo is meer dan alleen maar een prentje dat je bedrijf moet representeren. De dag van vandaag moet je rekening houden met veel factoren zodat je logo steek houdt, je de aandacht trekt van jouw doelgroep en dat je je terwijl onderscheidt van de concurrentie.
De post van vandaag is voor beiden designers en non-designers. Het is voor iedereen die zelfstandig is, een blog heeft of bezig is met een personal brand. En natuurlijk ook voor de nieuwsgierigen onder ons die willen weten waarom het logo van hun favoriete merk steek houdt.
DON’T
Te veel details
Sterke logo’s zijn simpel met de focus op hun hoofdeigenschap. Hoe meer je toevoegt aan je logo, hoe verwarrender voor je publiek.
Volg trends
Als je een een logo wilt zoals alle andere en binnen het jaar ouderwets zal zijn, volg dan de trends.
Ieder jaar een ander logo
Weak brands zijn niet consistent: ze hoppen van het ene logo naar het andere waardoor geen herkenning van het logo en het merk bij je doelgroep ontstaat.
Nadoen
Het is niet alleen plagiaat, maar het is ook nadeling voor jouw merk. Een van de grootste kansen binnen branding is dat je je kan onderscheiden van al de andere. Door een logo na te bootsen, steel je creativiteit en doe je teniet aan je eigen creativiteit.
Te letterlijk
Een creatief, origineel logo is niet noodzakelijk het verwachte logo. Het is niet nodig om een basketbal te gebruiken als je deel uitmaakt van het NBA team.
Oneindig veel lettertypes gebruiken
Houd het simpel. Beperk je tot 2 lettertypes. Veel lettertypes creëren een incoherent beeld.
DO
Bepaal en onderzoek je doelgroep
Het doel van een logo is jouw ideale doelgroep aan te trekken; je logo aantrekkelijk maken voor jouw doelgroep. Jouw smaak kan verschillen met die van je doelgroep, zorg dat je niet naast de bal slaat met speciale kleuren en lettertypes. Verdiep je in je publiek en onderzoek het interesseveld van je doelgroep zodat je een logo maakt dat hun aantrekt.
Streef naar iets uniek
Dit is je kans om je te onderscheiden van de concurrentie. Het is makkelijk je te baseren op een bestaand logo, maar streef naar iets uitgesproken en verschillend.
Schets
De exploratiefase is een belangrijk onderdeel van het creatieve proces. Ontdoe je van twijfels en schets gewoon. Experimenteer en maak plezier, denk niet aan het resultaat. Houd al je kladversies bij, je weet nooit dat je ze uiteindelijk toch nodig hebt ook al leek het een slecht idee in het begin.
Houd het simpel
Net omdat je per se iets origineel en creatief wilt, maak je het ingewikkeld. De beste logo’s zijn simpel. Benadruk 1 eigenschap van je merk in je logo.
Let op de grootte en leesbaarheid
Een logo moet leesbaar en je moet het kunnen ontcijferen op elke grootte: het logo moet gedetailleerd blijven, groot of klein. Als je logo onherkenbaar of onleesbaar op klein formaat is, moet je kijken voor een andere oplossing.
Kies je lettertypes voorzichtig
Elk lettertype heeft een onderscheidend karakter. Sommige zijn sterk, vet en robuust terwijl andere grappig en imperfect zijn. Het lettertype dat je kiest speelt een grote rol bij hoe jouw merk overkomt bij de doelgroep. Eerste indruk is cruciaal!
Pas een bestaand lettertype aan
In plaats van een bestaand lettertype te gebruiken, creëer zelf een of pas een bestaand lettertype aan.
Bestudeer de kleurpsychologie
Verschillende kleuren roepen andere emoties, gevoelens en herinneringen op bij mensen. Designers maken van die kleuren gebruik om zo op hun doelgroep in te spelen. Spendeer tijd aan het bestuderen van kleurassociaties wanneer je de kleuren kiest voor jouw logo.
Creëer variatie en alternatieve logo’s
Het is aangewezen je logo gevarieerd op te maken voor een business of blog. Het logo zal voor verschillende zaken gebruikt worden, als header of de achterkant van een naamkaartje. Maak dus verschillende composities van je logo. Bewaar wel de uniformiteit van je logo doorheen deze processen.
Verzamel feedback van anderen
Je bent soms zodanig gefixeerd op je eigen project dat je andere goede ideeën/aanpassingen uitsluit. Vraag advies aan vrienden aan familie, zij zullen details zien dat je zelf over het hoofd hebt gezien. Het is altijd aangewezen te vragen naar de mening van een derde persoon.
Bron: Ellen&Co
No comments